Sunday, May 31, 2009 By: JMimie

PART 5 - Learning From Past Mistake

Salam ceria kepada rakan2 bloggers yang setia menemani dan menceriakan hari2 saya di alam maya. Terima kasih kerana anda terus setia mengikuti kesinambungan cerita kisah hidup saya sehingga pada saat ini. Bagi anda yang baru saja berkunjung ke sini, paparan kisah kali ini adalah sambungan daripada catatan yang sudah saya published sebelum ini. Sebelum meneruskan catatan ini, sekali lagi saya ingin menitipkan nota bahawa keseluruhan kisah ini hanyalah sekadar satu perkongsian ikhlas dari saya untuk dijadikan pengajaran dan motivasi kepada kita semua agar sentiasa berfikiran positif, optimis dan tidak mudah berputus asa bila berhadapan dengan cabaran hidup yang berat. Selain itu, perkongsian ini juga adalah kerana tidak mahu menghampakan permintaan beberapa rakan2 yang ingin mengetahui apa, mengapa dan bagaimana saya menghadapi hidup seharian sebagai seorang yang wheelchair-bound.

Untuk membaca catatan kisah sebelum ini sila lihat senarai tajuk2 di bawah dan klik pada mana2 tajuk yang berkenaan:

1. PART 1 - Down The Memory Lane: The Good Old Days
2. PART 2 - Down The Memory Lane: My Early Life
3. PART 3 - A Tribute To My Beloved Brother, Dr. Nellson
4. PART 4 - Abusive Relationship - entry ada di bawah


Dalam entry saya PART 4, saya telah berkongsi sedikit cerita tentang abusive relationship yang pernah saya alami sehingga menjadi antara penyumbang utama mengapa saya jatuh sakit. Selain saya yang mengatakan ini, pendapat dari mereka yang arif tentang kesan tekanan mental kepada kesihatan fizikal turut menyokong kebenaran fakta tersebut. Mengapa saya katakan ini kerana banyak pendapat mengatakan "Mimie jatuh sakit dengan penyakit yang tidak dapat dikesan oleh hospital dan tidak ada ubat hospital kerana dia telah dibuat2 orang". Saya bukan menolak kemungkinan kenyataan yang seperti itu kerana "penyakit akibat dibuat2 orang" ini memang famous berlaku di mana2 terutama di Sabah. Tambahan pula, orang2 sekeliling mempunyai alasan yang kukuh mengapa kononnya saya telah terkena buatan orang. Please laa...saya bukan tidak percaya tetapi saya lebih percaya bahawa Yang Maha Kuasa itu jauh lebih powerful daripada apapun kuasa yang ada di dunia. Saya juga lebih percaya bahawa, "all things work together for good to everyone that loves God." Dan untuk itu, saya mahu supaya "dia yang pernah mendera" saya tahu bahawa saya sudah lama memaafkan dia dan saya tidak menyimpan apa2 perasaan dendam kepada dia, cuma permintaan dan doa saya ialah agar dia insaf dengan perbuatannya dan berhenti 100% daripada mendera orang lain.

Dalam entry PART 4 juga, saya tertarik dengan salah satu komen yang diberikan oleh seseorang yang tidak memperkenalkan identitinya tetapi dari tulisannya saya percaya dia pasti seseorang yang pernah mempunyai hubungan rapat dengan saya suatu ketika dulu (siapa aahh? Hmmm). Ini komen dia:

Brain is the center of nerves system; torture to the center effects the whole body coordination's.. You told me the story before, just didn't get it, why the only brightest girl that I ever know can't say ''NO" to the matters. Perhaps love is the most powerful 'things' influence bright people sanity.

First of all, saya ingin tegaskan bahawa mendera dan didera itu memang sangat tidak patut berlaku. Ia SALAH dan SELAMA-LAMANYA SALAH di sisi undang2 mahupun di sisi agama. Namun, sebagai seorang yang pernah menjadi mangsa dera dan despite all the pain and torture I used to have, saya lebih suka jika saya 'melihat peristiwa pahit lalu' dari kaca mata dan minda yang positif. Maksud saya, pengalaman berat itu tidak sepatutnya membuatkan kita terus-menerus berfikiran negatif terhadap sesama manusia mahupun pandangan terhadap hidup secara menyeluruh. Setiap yang berlaku pasti ada sesuatu yang positif boleh kita pelajari daripadanya. So, instead of focussing the mind to think on the negative side, let's turn the matter to the other way around.

Anonymous mengatakan...why the only brightest girl that I ever know can't say "NO" to the matters (being abused). Honestly, label sebagai "the brightest" itulah yang selalu membuatkan saya menghadapi konflik psikologi. Seperti yang pernah saya katakan sebelum ini, saya membesar dengan label "the brightest child"/"the brightest student"/ "the brainy girl" yang diberikan oleh orang2 di sekeliling saya. Malah seorang doktor (PhD) pernah berkata kepada saya, "I know I'm just an idiot chasing after a brainy girl like you". Akibat daripada label ini, saya pernah hilang keseimbangan diri. Tidak seimbang kerana saya menjadi over-confident dalam hidup. I thought I know so much. I thought I was wise in my own eyes. Saya menjadi self-sufficient dan self-reliant. Saya tidak pernah menyedari kesan negatif mindset itu sehingga akhirnya saya bertemu dan menerima seseorang yang "incompatible" dengan saya. Walaupun pada waktu itu ramai yang mengatakan "kami tidak sesuai" tetapi malangnya...I trusted my own judgement because I believed that I was too wise to err. What a lesson! Kesilapan besar ini sangat menyedarkan saya tentang hakikat ini: JANGAN PERNAH MENGANGGAP DIRI SENDIRI CUKUP BIJAK KERANA DI SAAT ANDA BERASA PALING BIJAK DAN KUAT, SAAT ITULAH SEBENARNYA ANDA PALING BODOH DAN LEMAH.

At last, saya faham apa maksud ayat ini kepada saya secara peribadi...."Percayalah kepada Tuhan dengan segenap hatimu. Jangan bersandar kepada pengertianmu sendiri. Akuilah Dia dalam segala lakumu, maka Dia akan meluruskan jalanmu. Janganlah engkau menganggap dirimu sendiri bijak, takutlah akan Tuhan dan jauhilah kejahatan." (Amsal 3:5-7)

Kepada sesiapa yang sudah biasa memandang saya sebagai "the brightest girl" sebelum ini, izinkan saya untuk 'membetulkan' sedikit label ini. "I don't think I deserve to have that tag because those brightness and wisdom do not come from me but God's. Moreover, all human is prone to make mistake but not God. No wise - even the wisest - man is immuned from the symptom of making mistake, that's why all the praise and adoration should go to the one and only, The Almighty and not to man/woman."

Mengapa seorang "brightest girl" boleh melakukan kesilapan? Mengapa seorang "brightest girl" tidak mampu mengatakan "NO" kepada perkara itu? Anonymous mengandaikan "perhaps love is the most powerful thing influence bright people sanity"....jawapan saya adalah kerana saya hanya manusia biasa yang tidak memiliki apa2 kebijaksanaan jika tidak bergantung kepada Sumber Kebijaksanaan itu sendiri. It wasn't because of love, it was because of selfish reason. Itu bukan kerana love tetapi itu adalah kerana saya tersilap meletakkan kepercayaan dan kompromi saya.

Moral of the story:

i) Jangan menganggap diri sendiri bijak, pintar dan pandai sehingga lupa bergantung dan tidak bersandar kepada Yang Maha Bijaksana
iii) Jangan pernah berkompromi dengan sebarang bentuk penderaan sehingga membiarkan diri sendiri disiksa dan didera oleh orang lain dalam jangka masa yang panjang.
iii) Walaupun pengalaman itu menyakitkan tetapi saya tetap bersyukur kerana saya telah belajar tentang erti kerendahan hati.
iv) Walaupun pengalaman itu pahit tetapi telah mengajar saya untuk bersikap lebih rasional dan optimis terhadap hidup.

Tetaplah berfikiran positif walau apapun yang terjadi kerana selagi kita menerimanya dengan positif, segala yang terjadi pasti ada hikmahnya.

P/S: Happy Birthday anonymous (kalau saya tidak silap orang...hehe). God bless you.

To be continued....

8 comments:

FL Feinier said...
This comment has been removed by the author.
Umar Safri said...

setuju dgn tulisan mimie. bagus, 1 perkongsian yg sarat dgn motivasi dan panduan.

marilah bersama kita menjadikan KERENDAHAN HATI dan KEBESARAN JIWA sebagai lantai kehidupan.

hidup mimie!

Anonymous said...

Dear Mimie,
I highly appreciated your response to my comment. Correct me if I wrong, ‘LOVE’ is the essential parts of human being satisfaction. Without love there’s no climax in our life.. The life story without love means nothing.. But love always being abuse to gain climax.. Love to the creator, parents should come first everytime..They love was never ending story..pure,sweets,pleasure and sincere..
Mokimaap ki,songko susuwang e ti blog nu tanpa slam.. nokotalib no birthday ku,amu e osodu pialatan ot harijadi to diri..heheh..anyway, thanks for the thought!
Jangan limpas jalan berlubang dua kali..nanti pacah tayar.. Teruskan perjuangan yg belum selesai..

JMimie said...

Umar,
Yess...really living! Semoga kita semua sentiasa menjadi orang2 yg berjiwa besar tetapi berhati rendah. Amen.

Anonymous,
Love kalau disalahgunakan to gain climax bukan cinta namanya tu tapi sekadar kepuasan dan kepentingan sendiri. To me, real love should not make people to be selfish...

Terima kasih di atas peringatan yg diberikan. Ya...ikaw nga teruskan perjuangan. Semoga sukses dalam hidup.

IsOn said...

Bagi mereka yang telah mengikuti perjalanan hidup mimie, cerita ini hanya secubit daripada semua cerita duka lara yang panjang itu.

Pun demikian, apa yang mimie sudah sampaikan di sini, sudah cukup untuk memberikan pengajaran kepada kita semua.

Cinta... tiada yang lebih agung daripada cintaNya.

All the best mimie. God bless you... ;)

JMimie said...

Ilo no belo ison. aku i maan posoritaa kikiawi siti. Maa pelo tu araat ong adarakan no mari monginsala do wookon, kopiraag nopo do ginawo. Arapon nopo adapat mongowit do kowosiaan kumaa tokow kiawi iti sorita ku diti.
Thanks..

David Meja said...

Hai Mie,

Iri po nokopisambat kito e songsisikul po sid Tandek tokou di gulu (1997). Mantad diri amu po dino nokopisambat om gisom biano(2009). tiya dit sinumikul ko sid Uitm sebenarnya osomok tokou e tu yoku nga sori e minanganu dot Matrikulasi, sorid Seksyen 13 dati iri. mokimaaf tu amu nakasambat dika sori mogintong dot keadaan nu to ororongou ku no dot sumakit ko dit waktu diri. Okon tongo nga aso ot nombor tolipon, jadi osusah mihubung. Bagaimana pun, syukur waro ot tulun tokou oguko id Ison dot minogintong diko sino...

Anyway, life is so short..kita kena teruskan kehidupan dalam apa keadaan sekalipun. Juz believe in GOD.

JMimie said...

Hi Sdr David @ Denn,

Kotoluadan dika tu nokosiwat ko kumakap dogon om poogol dot boros tawasi sitid blog ku. Banar ko oleed no tokow amu nokopisambat. amu bo kukuoyon tu osomok nogi daraai tokow diti nga aso tingkod dot kosibukan om kopidsalangan dot mianda'a. sukur no tu amu poma kopitoguwang banar nga miabal i dot nokopisambat no tokow sitid internet. Terima kasih kumaa sid Kinoringan tu kakal i tokow pempasi om kakal i anaru ot pangandaman daton kuma'a iso om tiso.

Thank you..God bless you and family.

Footer